Ingatlah Kebaikan Saudaramu

41

Terkadang ketersinggungan dari seseorang melenyapkan semua kebaikan yang telah dia buat kepada dirinya. Ibarat pepatah Arab :

 

عين الرضا عن كل عيب كليلة

كما أن عين السخط تبدي المساوي

 

Pandangan orang yang terbuai cinta atas semua Aib akan tertutup

 

Seperti Pandangan kebencian akan membuka semua Aib.

 

Namun ini adalah hal yang keliru, walau apa yang telah dia lakukan kepadamu, namun dia pernah berjasa kebaikan kepadamu, maka ingatlah kebaikan tersebut. Sehingga dirimu bisa memaafkan dan mendoakan dia untuk kembali kejalan yang benar !

 

Allah Ta’ala berfirman :

هل جزاء الإحسان إلا الإحسان

Dan bukanlah balasan kebaikan melainkan kebaikan semisalnya. ( QS Ar Rahman : 60 )

 

Rasulullah ﷺ disaat beliau dimakkah dan menghadapi siksaan dari orang Musyrikin Makkah, beliau tinggal dibawah pembelaan Al Muth’im bin ‘Ady dan bahkan beliau menghunuskan pedangnya untuk membela Rasulullah ﷺ , padahal beliau sorang musyrik dikala itu.

 

Sehingga ketika Rasulullah ﷺ Selesai dari perang Badr, beliau berkata :

 

لو كان مطعم بن عدي حيا, ثم كلمني في هؤلاء النتنى, لتركتهم له

 

Seandainya Muthim bin ‘Ady masih hidup dan meminta kepadaku tentang bangkai orang Musyrik, niscaya aku akan berikan kepada Dia. ( HR Al Bukhari )

 

Demikian juga terjadi disaat Khadijah Radhiyallahu Anha telah Wafat, dan datang kepada Rasulullah ﷺ Saudari Khadijah yang bernama Halah binti Khuwailid, beliau merasa gembira dan mengakatakan :

اللهم هالة بنت خويلد

Ya Allah, Dia Halah bintu Khuwailid ? ( HR Al Bukhari dan Muslim )

 

Kadang beliau juga memasak daging kambing, lalu beliau mengirimkan makanan tersebut kepada keluarga Khadijah, ini disebabkan kebaikan dan jasa Khadijah Radhiyallahu Anha yang tidak pernah dilupakan oleh Rasulullah ﷺ.

 

Jika kita berbicara dengan kebaikan, tentunya Allah Ta’ala adalah Dzat yang telah memberikan kebaikan dan kenikmatan yang tiada terhingga, lebih dan harus seseorang mengingatnya dan selalu mensyukurinya. Ini adalah salah satu pendorong jiwa untuk selalu berada dalam ketaatan kepada Allah Ta’ala.

 

Begitu juga Rasulullah ﷺ yang telah sangat berjasa dalam menyampaikan Syariat Allah, kewajiban kita adalah membelanya dan menjaga Sunnah yang telah ditinggalkan oleh beliau dengan mengamalkannya didalam kehidupannya.

 

Jangan lupakan kebaikan

 

Barakallahu fikum

 

 

Abu Abdillah Imam

Almisk.or.id

════◎❅❦❅◎ ════• 

BERSAMA MENUJU SURGA 

GROUP KAJIAN ISLAM AL MISK 

Donasi *WAKAF TANAH Madrasah Al Misk* Tahap kedua 

*BNI Syariah 8004400111 an WAKAF Al Misk*

CP : 08116881515 / 085836677889

*Jadikan Hartamu jalan menuju Syurga*

Tinggalkan Komentar Anda

Email Anda tidak akan dipublikasi.